0:010Is de passie verdwenen uit jouw relatie en denk je bij jezelf hoe kom ik af van deze status broer en zus? Ik ga je vandaag meenemen in dual anthonomie. Dus dat betekent dat je eerst gaat kijken naar jezelf wie ben ik op dit moment en niet naar wie was ik 10 jaar geleden. Want we gaan het dus hebben over hoe kan je er weer voor zorgen dat je op een lijn met elkaar komt, maar dat er in ieder geval vuurwerk is, dat er weer passie is, dat jullie weer aantrekkelijk vinden. Want degenen die zeggen dat ze uit elkaar zijn groeit, zijn de mensen die date zijn vergeten, die elkaar niet op de hoogte hebben gehouden, dus bijna amper gesprekken, die een logistiek bedrijf werden omdat de kinderen kwamen, die nooit meer aan zichzelf hebben gewerkt.
0:450Ja, dames en jullie kunnen er af en toe wat van en mannen ook trouwens. En ja, die gewoon soort van helemaal zichzelf kwijt zijn vergeten. Hoe begin je daar nu mee? Je begint bij jezelf. Eerst weten wie ben ik nu en niet wie was ik toen.
1:020Als je weet wie jij bent, dan weet je ook wat je wil en dit is het probleem bij de meeste stellen. Ze weten dus zeg maar niet wat ze willen, dus ze weten ook niet wat ze moeten communiceren en wat ze communiceren is alleen maar uit emotie. En vaak communiceren we ook nog niet het gene wat we willen vertellen, want dan gaan we een soort van eromheen draaien en de ander hoeft maar een soort van rare wat hij nou bedoelt en dan ja goed krijg je alleen maar ruzie ruzie ruzie en dan zeggen we, ik ben er klaar mee, ik ga weg, we gaan scheiden of whatever, we gaan uit elkaar. En jullie zijn daar de dupe van 9 van de 10 keer, als je een gezin hebt, de kinderen. Hartstikke treurig allemaal en daarom heb ik deze oefening voor jullie.
1:4402 keer, het 1e. Wat jullie gaan doen is, ieder schrijft zijn naam met letters onder elkaar en voor elke letter schrijf jij een woord. Een woord dat bij jou past. Een woord dat iets verteld over jou nu. Niet de persoon toen op je bruiloft van 10 jaar geleden, 20 jaar geleden, weet even hoe lang geleden.
2:020Nu. En daarnaast doet je partner dat natuurlijk ook. Dan gaan jullie kijken wat zijn jullie dromen, wensen, doelen, noem maar op. Wat heb je nog? Wat wil je aankomend half jaar nog heel graag doen?
2:140Ja, jij zelf niet de buurman of de buurvrouw? Nee jij. Wat wil jij nog heel graag doen? Zijn er nog dingen die je zoiets hebt van ik wil deze reis nog maken of ik wil heel graag nog een lesje in weet ik veel wat, duiken of ja weet ik veel wat, wil je je golf certificaat nog halen? Allemaal dat soort dingen, weet je wel.
2:360Wat zijn jouw wensen, je dromen, je doelen binnen nu en een half jaar? Want over een jaar kan het leven weer heel anders zijn en dat gaat je partner ook doen. Maar wat zijn jullie wensen en doelen samen? Samen, wat heb je samen nog dat je denkt bij jezelf dat zou ik zo graag met hem of haar nog willen doen. Maar goed, als je al zeg maar helemaal boven op elkaar bent en dingen wil je misschien wel niet zoveel meer met elkaar doen.
3:000Dus als je die nog niet kan invullen, laat die nog even open. Oké weet wel dat als je dit aan het invullen bent, voor jezelf aan het uitschrijven, dat je dat apart van elkaar doet. Want anders ga je dus weer kibbelen en het heeft helemaal geen zin. Hoe ga je ervoor zorgen dat je dit dus apart elkaar doet of dat je dit nou eigenlijk gewoon schrijft? Wat is dan wat is zeg maar het doel om dit te gaan schrijven?
3:240Uiteindelijk ben je dus bewuster aan het worden van jezelf en als je bewuster bent van jezelf weet je hoe makkelijk het dan is om vervolgens met je partner een goed gesprek te hebben. En geloof me, ik heb dit zo vaak gedaan en ik heb echt zoveel schuingen hierdoor voorkomen. Waarom? Omdat men moet beginnen bij stap een en stap een is bewust worden van jezelf. Wie ben je nu en wat wil je nu?
3:530En dan ga je dat op een rustdag, want timing is everything moment met je partner communiceren. En dan komt pas het stukje communicatie, Want communicatie is een tool en geen doel op zich. Dus iedereen en elke therapeut, coach die begint bij je moet beginnen met communicatie. Is belangrijk. Ja communicatie is zeker belangrijk, maar luister en huiver.
4:190Maar luister even heel goed communicatie is een doe en geen doe. Je moet eerst weten wat je wil en dan pas kan je dat communiceren met je partner. En als je dit dan doet, geloof me begin dan bij het stukje waar jullie het meest op een lijn liggen, want anders gaan jullie dus weer kibbelen. En dan krijg je weer ruzie. En dan heb je een soort van gevoel en een voorig gevoel van overwinning.
4:430Dan denk je, yes we zitten toch weer op een lijn, het lukt ons toch weer. En dan ga je naar het volgende stapje, weet je wel. Iets waar jullie wat verder van elkaar en steeds het stuk waar jullie eigenlijk het meest ver uit elkaar zitten, dus niet echt op een lijn. Dat moet je als laatste bespreken. Dus eerst bespreek je hetgene waar je het meest op een lijn ligt.
5:040Vertel eens waar wat je je fijn vindt, waar jullie echt een soort van team in zijn en dan pas na ga je zeggen van nou ja ik mis dit of dit zijn mijn dromen en mijn doelen. Mensen beseffen niet hoe belangrijk dit is voor je relatie. Als je dit dus allemaal hebt gedaan, dan kan je gaan kijken wat zouden we heel graag samen willen doen en wanneer gaan we hier de tijd voor nemen? Want dat is zeg maar echt een punt. Je wordt zeg maar geleefd, zeker als je kinderen hebt.
5:370Je wordt geleefd, dit dat, verjaardagen, noem maar op, de sport, maar wat er iets dat jullie samen kunnen doen, iets wat jullie allebei heel graag willen doen. En dan zorg er dan voor, het kan misschien ook wel een lange reis zijn, maar zorg ervoor dat het iets is wat een hobby is, wat je samen heel graag zou willen uitproberen. En wat je dus ook nog kan doen is zeg maar 2 potjes maken. Of wat je ook nog zou kunnen doen is een potje maken en in dat potje gooi jij allemaal briefjes erin en wat zij leuk vindt en elke week voordat je zeg maar weer wat gaat doen trek je daar een potje of een briefje uit, uit het potje. En dat gaan jullie dus zeg maar dan doen.
6:160Zo heb je dus geen gebrek aan inspiratie en ga je mee op datgene wat de ander heel erg leuk vindt om te doen. Dat zijn dus allemaal tips die je zou kunnen doen om weer lekker passie en weer vuur in je relatie te brengen. Maar het allerbelangrijkste, de trend wat nu is, is zorg ervoor dat je eerst bewust bent van jezelf, dus je eigen identiteit. Als je niet weet wie je nu bent, kan je ook niet weten wat je wensen en je verlangens zijn en als je dat dan weer niet weet, weet je ook niet wat je moet communiceren tegenover je partner. Je moet duidelijk kunnen communiceren, zeggen wat je wil en ik weet dat voor sommige mensen het heel moeilijk is en ze heel graag willen om omheen willen draaien, als jij gewoon de muur rood wil.
7:010Het is heel simpel zeg gewoon ik wil het gewoon rood en benoem ook dan welke kleur je het wil. Niet alleen maar rood, of koop dan die bus verf of zegt een bromt weer rood of zo, maar dit is gewoon echt het punt. Mensen zijn niet bewust van zichzelf, weten niet wat hun verlangens zijn en daar communiceren ze uit vanuit emoties, natuurlijk je moet wel emoties hebben in je column, maar eigenlijk vanuit verdriet, vanuit pijn, vanuit teleurstelling, vanuit boosheid en je komt zeg maar nooit tot een doel. En soms is het wel lekker om te luchten, maar als je relatie ervoor zorgen dat de vlam blijft vlammen, is het beter om zeg maar je hart te luchten bij ja gewoon je vrienden over je partner dan. Dus als je ergens over andere dingen moet je dat gewoon bij je partner doen, maar over je partner even misschien of gaan sporten dat het dan even weg is, dan is de boosheid en de frustratie de teleurstelling, de verdriet, het is gezakt.
7:580Denk er gewoon goed over na en ga dan met elkaar communiceren, want alleen dan bereik je je doel. En ga mij niet vertellen dat het niet zo werkt, want de meeste mensen gaan allemaal uit elkaar omdat ze uit elkaar zijn gegroeid. Maar dat heeft allemaal te maken met dat men niet bewust is van zichzelf en ook niet weet wat ze moeten communiceren naar de ander toe, want ze weten het zelf nog niet eens. En dat is het je moet zorgen dat er verlangen wordt gecreëerd bij beiden, maar dat kan alleen maar creëren als je ook weet wat je wil. En dan pas kan je zeggen, ik verlang hier naartoe of ik wil heel graag dit.
8:290En als je 24 7 met elkaar bent, dan gaat dat gewoon niet werken.